De ceva săptămâni, controalele asupra pasagerilor din autobuze, cel puțin în orașul Galați, s-au înmulțit. Acesta este un motiv de nemulțumire pentru majoritatea călătorilor, care îi apostrofează pe cei care le cer, “cu nesimțire”, biletul sau abonamentul. De când România a intrat în UE, gălățenii o țin sus și tare că vor un oraș civilizat, un oraș curat, un oraș în care oamenii să se respecte unii pe alții. Dar, cum românul e tare în gură și cam atât, doleanțele astea rămân în fața televizorului, atunci când apare vreun personaj politic. În rest, spiritul de mahala îi domină.

Personal, m-am săturat să mă urc dimineața în autobuze și să văd cum jumatate din ele sunt populate cu persoane care au ieșit “decât la o plimbare” și care nu au nici măcar bunul simț de a-și cumpăra un bilet. Când sunt prinși de controlori, sar repede cu gura, aducând injurii la adresa acestora și, uneori, la adresa altor pasageri. Că deh, proști sunt ăia care au bilet, nu ăia care circulă fără. De multe ori, am auzit replica “data viitoare mă duc cu maxi taxi”. Dar care e diferența între maxi taxi și autobuz?  Diferențe de preț nu există, asta știm cu toții. Nici măcar diferențe la calitatea transportului nu există.

În diminețile aglomerate, când autobuzele sunt pline ochi cu bătrâni care s-au gândit, la unison, să meargă la piață să vadă cât mai e kilogramul de roșii și cu studenți care încearcă să ajungă la cursuri înaintea profesorului, microbuzele numite Maxi Taxi sunt și ele pline ochi. Iar dacă într-un autobuz mai ai ceva loc să respiri, pentru că plafonul nu îți apasă pe chelie, în maxi taxi șansele tale de a trage aer în piept sau de a-ți duce mâna la buzunar fără a o pipăi pe vecina sunt mici spre zero.

04_Maxi_Taxi_EVZ_ca65265a6c

Diferențe există, însă, în ceea ce privește graficul orar. Dacă autobuzele trebuie să fie la capătul de linie într-un anumit interval orar, ceea ce înseamnă că nu își pot permite să stea 10 minute într-o stație, șoferii de pe maxi taxi nu sunt condiționați de acest lucru. Mai ales că majoritatea sunt proprii lor patroni. Își încuie frumos ușa din față, ca să nu le ia nimeni oxigenul, și îi aruncă pe toți doritorii de călătorie în spate, în acei 4 metri de mașină. Pe lângă faptul că stau destul de mult în stație, șoferii de maxi taxi mai au o meteahnă. Merg încet, chiar foarte încet. Sunt sigur că nu doar eu am prins șoferi care așteaptă în stație ca semaforul aflat la 50 de metri să se facă roșu, apoi verde, apoi iar roșu, apoi iar verde și pleaca doar când se apropie iarăși de culoarea roșie. Nu de alta, dar trebuie să se mai urce pasageri. Iar românul, fraier din naștere, se urcă. Cică e mai comod, dar nu înteleg unde e comoditatea, când stă cineva cu fundul lipit de tine, chircit de spațiul îngust care nu îți permite să stai drept, cu mâna pe buzunare, nu pe un punct de sprijin. Așa că da, chiar vă rog să mergeți cu maxi taxi. Doar cu maxi taxi. Plătiți 1,5 lei melcului, dacă nu vă convine să dați aceeași suma țestoasei.

Sursa Foto: http://www.evz.ro

Anunțuri