Prin intermediul Social Media și prin intermediul unui om priceput în acest domeniu, a fost lansată o campanie pentru adoptarea unui Cod Etic în Social Media. Scopul acestei campanii este, din câte îmi dau eu seama, să transforme blogosfera românească într-un mediu în care drepturile de autor se respectă. Pentru că, nu-i așa, ele nu sunt deloc respectate. Sau, mai bine zis, aproape deloc!

                 Blogosfera românească este, dacă mă întrebați pe mine, un mediu în care respectul pentru “colegii de breaslă” dispare, încetul cu încetul, iar locul său este luat de “dreptul de șmecher”. De multe ori, dacă faci parte din ariegarda unui blogger cu state vechi și cu stare (domeniul propriu este obligatoriu), ai parte de respect, de trafic, de promovare (etc), chiar dacă, în articolele tale, cuvântul “rahat” este prezent de 2 ori la 3 cuvinte. Aparent, prostia atrage! Normal, cine se aseamănă, se adună!

                Există, bineînțeles, și oameni care se opun acestui curent, dar și oameni care sunt neutri. Pentru aceștia nu am decât cuvinte de bine. Sunt oameni care scriu din suflet, oameni care scriu pentru că le place să scrie, nu pentru că au ceva de demonstrat cuiva. Oameni care scriu pentru ei, nu pentru bani. Nu sunt de acord Și nu cred că voi fi vreodata de acord cu prostituția prin intermediul blogului. Mi se pare înjositor să scrii la comandă pe blogul tău. Sigur, nu spune nimeni să nu scrii advertoriale, ca blogger. Orice bănuț e binevenit în ziua de azi. Dar e bine să știi să faci diferența între propria dorință de a scrie advertoriale și obligația de a scrie. Și e bine să scrii în stilul tău caracteristic, nu să arunci 3 informații într-un articol și să încasezi banii.

            Revenind la codul etic, spuneam că acesta își propune să îi antreneze pe participanții la fenomenul numit Social Media să respecte drepturile de autor. Pentru că am decis să mă axez pe bloggeri, aceștia sunt îndemnați să nu mai fure împrumute poze sau filmulețe, pentru a le afișa pe propriile site-uri, în scopuri comerciale. Aici mă refer la bloggerii care fac bani din trafic! Prin trafic, pentru cei ce nu știu, se înțelege numărul de vizitatori pe zi! Această măsură este bună și nu este bună. Cum i-am explicat și profesorului Horea Mihai Badău, de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București, cel care a înființat această pagină, nu toți bloggerii publică în scopuri comerciale. În același timp, tocmai acești bloggeri care nu publică în scopuri comerciale menționează sursa fotografiilor sau filmulețelor din postările lor, spre deosebire de mulți consacrați(dacă mai există așa ceva) care omit acest aspect. Prin menționarea sursei, autorul beneficiază de credit pentru a sa lucrare. Sigur, nu în foarte mare măsura, pentru că sunt puține persoanele care deschid link-ul ce duce către sursa. Dar, este totuși o recunoaștere a meritelor. Un alt motiv pentru care această regula nu ar prinde la un public obișnuit în comoditate este ușurința cu care copiem ceva gata făcut, în loc să facem noi acel ceva. Plus că toata informația surprinsă în poze sau filmulețe se află la un click distanță. Nu avem nevoie decât să apăsăm pe buton și … PUF!

                    Aș spune că, pe de o parte, este ok să avem un Cod Etic. Poate că ne-ar învăța să ne comportăm diferit unii cu alții și nu ne-am mai privi ca pe niște ciudați, uneori. În blogosferă există multă pizmă, multă ură între anumiți membri, care se taxează reciproc ori de câte ori au ocazia. Pe de altă parte, există obișnuiții pupincuriști, cei care au luat locul crengilor uscate existente în fiecare pădure și amenință să acapareze tot codrul. Poate că un Cod Etic în Social Media ne-ar scuti pe noi, cei care încă mai dispunem de materie cenușie, de la chinul adăugării forțate în diferite grupuri, în care LIKE-ul este obligatoriu. Iar dacă LIKE-ul este obligatoriu, atunci și pupatul în sfântul fund este trecut în fișa postului. Cele două coexistă, cel puțin în acest caz! Un alt motiv pentru care ar fi ok să avem Cod Etic este originalitatea lucrărilor. Mulți bloggeri se mulțumesc să copieze texte de pe anumite pagini, fără să menționeze sursa. Și chiar dacă o menționează, atât timp cât textul este copiat integral, sursa este ignorată!

                Pe de altă parte, nu vom avea Cod Etic în Social Media.Asta este realitatea și trebuie să o acceptăm. Motivul pentru care nu vom avea Cod Etic în Social Media este că, din cauza unora care consideră că legea dreptului de autor este, de fapt, cenzură, acest proiect este sortit eșecului. Românul, prin definiția sa, este “Gică Contra”. Degeaba îi explici o zi întreagă că un Cod Etic este benefic și pentru el, să învețe țăranul cum e cu șofranul, nu numai pentru cei din jurul său, dacă la sfârșitul zilei vine un personaj obscur, aruncă o pastilă și îl năucește. Spirala Tăcerii este teoria care definește perfect această situație. Dacă doi oameni îți zic că ești beat, te duci să te culci. Chiar daca nu ești beat! Ideea este că tindem mereu să dăm dreptate majorității, doar pentru a nu fi luați de fraieri. Chiar dacă majoritatea se înșeală, ne ignorăm părerile și spunem ca ei. Sigur, fiecare dintre voi, cei care citiți aceste rânduri, veți spune în sinea voastră “nu, eu nu fac așa, eu am principiile mele”. Dar atunci când veți fi puși în fața unui fapt, veți merge pe mâna majorității. E mai puțină bătaie de cap. Astfel, spirala tăcerii prea frâiele unei majorități active și aruncă în obscuritate până și ideea unui Cod Etic în Social Media.

                   Cu siguranță, încercarea moarte n-are. Însă fără sprijin, orice idee este muritoare. Poate că cei care vin cu idei noi ar trebui să devină Guy Fawkes al timpurilor noastre. Pentru că oamenii nu vor urma niciodată un personaj din spatele unei măști. Ei vor urma mereu ideea din spatele măștii. Pentru că ideea care le arată că poate răsturna principii este nemuritoare!

Anunțuri