M-am gândit să abordez subiectul ăsta , pentru că  de-a lungul anilor , eu am făcut parte din ambele categorii. Dacă în adolescență eram foarte introvertit, comunicam cu greu și consideram ca fiind dificilă adaptarea în cercuri noi ,în ultimii 3 ani m-am intors la 180 de grade . Am devenit mult mai sociabil, mai comunicativ , mă adaptez cu ușurință oricărei situații, am învățat să comunic cu orice tip de persoană , indiferent de vârstă, sex sau statut social .

Cum am reușit ? Nu, nu am citit cărți de dezvoltare personală, nu am mers la cursuri speciale . M-am autoeducat, așa cum au făcut-o și alții . Chiar după ce am terminat liceul , în acea perioadă în care credeam că tot ce zboară se mănâncă și că toată lumea e la picioarele mele, doar pentru că îmi doream , m-am angajat. Ca agent de vânzări, din ușă în ușă ( ca nea poștașu ‘ ) . Fiind extrem de ușor de intimidat, prima lună a fost un dezastru psihic pentru mine. Puneam la suflet orice ușă trântită în nas, orice vorbă urâtă aruncată în direcția mea sau a firmei și începusem să nu mai am deloc tragere de inimă . Nu îmi venea nici măcar să ciocănesc în uși . Darămite să mai pierd timpul pentru a convinge oamenii să îmi cumpere produsul .

Dar, într-una din zile am zis să încerc altă abordare. Așa că am intrat în primul bloc, fără așteptări, încrezător că nimic nu îmi poate strica buna dispoziție. Și am observat o schimbare , pentru că din cele 100 de garsoniere din acel bloc , la 6 dintre ele am semnat câte un contract , iar la alte câteva urma să revin în alte zile. Când am ieșit din acel bloc, după 3 ore de vorbit cu oamenii , de purtat un zâmbet ( de această dată, natural ) am zis că asta este. Dacă vreau să am succes pe viitor trebuie să îmi las timiditatea închisă într-un sertar și să arunc cheia. Să o arunc cât mai departe, să ard sertarul și să îi împrăștii cenușa în cele 4 colțuri ale lumii .

Ideea e că Timiditatea nu e bună. Nu ajută pe nimeni. Din contră, ea este considerată o slăbiciune. Și culmea e că vine , de cele mai multe ori, din educație. Suntem educați să respectăm lumea, oamenii,  să nu răspundem celor care ne vorbesc , să nu ne susținem părerile cu argumente , pentru că interlocutorul nostru e o persoană cu 30 de ani mai în vârstă decât noi  , sau pentru că are un statut social mai înalt , de aici reieșind că este oarecum superior nouă. Dar nu e așa . Mi-am dat seama în acești 3 ani că pot să îmi susțin părerile cu argumente în fața unor persoane mai în vârstă sau cu un alt statut social față de al meu, fără să îmi pierd simțul politeții și fără să încep să folosesc termeni “laudativi “ la adresa neamului persoanei din fața mea.  Nu e nevoie să îi doresc “cadouri de Crăciun “ , și nici să îi umplu frigiderul pentru a mă face înțeles . Iar dacă o persoană vă răspunde cu jigniri atunci când argumentați ceva, indicat e să nu vă lăsați argumentele in sacoșă pentru a pune mâna pe cea mai apropiată p…astilă de epitete personificatoare.

Cred că , în adâncul nostru, toți suntem timizi. Diferența e că unii dintre noi aleg să facă ceva în privința asta . Oricum, nu există nici o persoană încrezătoare sută la sută în forțele proprii. Nu avem cum . Codul nostru  genetic ne face să depindem oarecum și de forțele altora, deci nu ne putem baza doar pe noi . Și , astfel, nimeni nu poate spune că nu are o doză de timiditate. Măcar un pic, măcar în unele situații, măcar cu unele persoane , măcar în anumite cercuri. Recunoaștem sau nu, toți ne temem de reacția celor cărora ne adresăm atunci când deschidem gura. Mie îmi place să încerc să anticipez ce va ieși din gura lor , înainte să o deschid eu pe a mea. Un fel de joc de șah, purtat în mintea mea . Și cred că nu sunt singurul care face asta. Chiar și cei care tac din gură , deși au păreri care ar putea face diferența , se gândesc la ce reacții ar putea avea ceilalți. Doar că lipsa acelui gram de încredere în sine duce la tăcere . Așa că, dați frâu liber buzelor , dinților , limbii și corzilor vocale. De aia le aveți. Iar dacă în spatele lor  stă un creier care se mai gândește și la altceva în afară de shopping sau meci  (măcar ocazional ), atunci nu aveți de ce să vă faceți probleme.

Din ce categorie faci tu parte ?

