„Mulți,dar proști,Măria ta!”,spunea vornicul Moțoc când vedea gloata adunată în fața cetății(în zilele noastre,gloata se adună în Piața Universității).Mare dreptate avea!Și apar din ce în ce mai mulți.Ca ciupercile după ploaie:pâc,pâc,pâc,pâc,pâc!

„Eu am deja 17 ani de școală,începând cu clasa I!”,spuse o persoană care nu știe că verbul „a nega” nu se conjugă niciodată sub forma „neghează”.Dar,are o scuză.Nu a frecventat în mod progresiv ora de limbă română în aștia 17 ani.Cert este că,oriunde ne-am uita,vedem diferiți și diferite cu IQ-ul sub medie,cu lanțul de ancoră la gât,cu cizme roz,cu sclipirici pe ochi(boială,cum zicea bunica-mea) și cu aere de inteligența nativă.Și Dumnezeu,pe lângă faptul că nu i-a înzestrat cu gândire cognitivă,i-a inzestrat cu logoree.Nu le tace gura!Și,cică,nu e bine să te contrazici cu prostul,că el are mintea odihnită.Ah,și te bate și cu experiența!

Dar,cum să îi ignori?Ei vin la tine,deschid gura și vezi ieșind numai tâmpenii,și ar trebui să ignori?Poate cineva să facă asta?Bine,nu la toți se manifestă la fel lipsa de inteligență.La unii se manifestă prin laudă,care de obicei rezultă a fi o minciună(”În liceu eram cel mai bun din școala la baschet”.Habar nu are să arunce la coș).De aici și proverbul,”lauda de sine,nu miroase a bine!”.La alții se manifestă prin telefoane la ora 03:00 AM,însoțite de textul „Vrei să cumperi niște bolțari?”.Iar la majoritatea se manifestă prin sfânta aroganță!”Bă,nu știu ce zic,dar zic ca să nu tac!”.Unii chiar consideră că,dacă vorbesc,sunt considerați mai inteligenți decât atunci când tac.Și,uite așa ajung toți prin televiziuni,dând tone de material video și audio Cronicii Cârcotașilor.

Sau,și mai rău!Ajung în guvern.Unii chiar ajung președinți.”Ha,ha,ce-mi plac glumele mele!”.Vedeți?Tot la vorba proverbului ajungem.Un coleg mi-a spus odată că eu nu sunt la același nivel de inteligență cu el și tocmai de aceea nu înțeleg ce vrea să spună el.Pentru că el de fapt vroia să îmi explice „apoteoza dezabuării persuasive”(metaforă pentru „ce naiba vrei să spui?”) și eu mă uitam ca la mașini străine!Săracul de mine,ce lipsit de inteligență sunt.Ar trebui să mai citesc și eu „câteva almanahe”!Mamă,de ce nu m-ai lăsat să citesc almanahe?

Dar,cum bine zicea Lăpușneanu’: „Proști,dar mulți,vornice Moțoc!”.

